Η πνευματική ζωή κατά δύο μεγάλους νηπτικούς Πατέρες του 14ου αιώνα:
τον Άγιο Γρηγόριο τον Σιναϊτη και τον Θεόληπτο Φιλαδελφείας τον Ομολογητή
Ο 14ος αιώνας αποτελεί εποχή
εξαιρετικής σημασίας για την εξέλιξη της Ορθόδοξης πνευματικότητας. Ενώ
το Βυζαντινό κράτος βρίσκεται σε βαθειά πολιτική κρίση [1], η πνευματική
ζωή μορφοποιεί νέα πλαίσια και εμβαθύνει σε παλαιότερες μορφές ασκήσεως
και προσευχής, γεγονός που οδηγεί στην διαμόρφωση του πνευματικού
υπόβαθρου και της πρακτικής του Ησυχασμού. Ο Ησυχασμός συνδέθηκε με την
ψυχοσωματική μέθοδο της μονολογίστου προσευχής [2], της οποίας δύο από
τους κυριώτερους εκφραστές και διδασκάλους υπήρξαν ο άγιος Γρηγόριος ο
Σιναϊτης και ο άγιος Θεόληπτος, επίσκοπος Φιλαδελφείας [3].
Τις ρίζες του Ησυχασμού, αλλά και
ειδικότερα τις καταβολές της διδασκαλίας των δύο Πατέρων πρέπει να
αναζητήσει κανείς στον Συμεών τον Νέο Θεολόγο, τον Διάδοχο Φωτικής και
τις ομιλίες του Μακαρίου του Αιγυπτίου [4]. Όσον αφορά την συμμετοχή του
σώματος στην διαδικασία της προσευχής, είναι σαφές ότι ο άγιος
Γρηγόριος ακολουθεί την διδασκαλία του μοναχού Νικηφόρου [5], της οποίας
την εφαρμογή ελάχιστοι εξασκούσαν στο Άγιον Όρος, όταν βρέθηκε εκεί,
κατά τα πρώτα έτη του 14ου αιώνα [6]. Ο άγ. Θεόληπτος φθάνει στον Άθω το
1266 [7]. Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι οι επιδράσεις που δέχονται οι
δύο Πατέρες είναι σχεδόν πανομοιότυπες, ασχέτως των διαφορετικών οδών
διακονίας που αργότερα ακολούθησαν. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι και
οι δύο προσέφεραν το πνευματικό υπόβαθρο στον άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά,
ώστε να αναπτύξει την διδασκαλία του κατά την διαμάχη του με τους
Αντιησυχαστές.
Mία τέτοια συγκριτική μελέτη παρουσιάζει
ιδιαίτερο ενδιαφέρον, κυρίως εξαιτίας της μεγάλης σημασίας της
προσωπικότητας των δύο Πατέρων. Και εάν εκείνη του αγ. Γρηγορίου έχει
προ πολλού επισημανθεί και αξιολογηθεί [8], εκείνη του αγίου Θεολήπτου,
αν και αρχαιότεροι συγγραφείς την είχαν επισημάνει ήδη από τα πρώτα
χρόνια των Ησυχαστικών ερίδων [9] αλλά και νεώτεροι μελετητές δεν
παρέλειψαν να τον αναφέρουν ως εκείνον που σφράγισε με τη ζωη και το
έργο του τις πολιτικές και εκκλησιαστικές εξελίξεις και συνέβαλε
γενικότερα στην διαμόρφωση της πνευματικότητας του Ησυχασμού [10],
σχετικά πρόσφατα η επιστημονική έρευνα έφερε στο φως την κριτική έκδοση
του πλήρους έργου του [11], γεγονός που αιτιολογεί την σχετική έλλειψη
συστηματικής μελέτης του [12]. Αναμφίβολα, το έργο του δεν παρουσιάζει
την ευρύτητα και την αναλυτικότητα του έργου του αγ. Γρηγορίου του
Παλαμά, αλλά ούτε και την αμεσότητα μίας προσωπικής πνευματικής
εμπειρίας, όπως παρουσιάζεται στο έργο του αγ. Συμεών του Νέου Θεολόγου.
Καταλαμβάνει όμως μία θέση στην χορεία των Βυζαντινών Πατέρων, οι
οποίοι συνδύασαν την αυθεντική δημιουργικότητα με την πιστότητα στην
μακραίωνη πνευματική παράδοση της Εκκλησίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου