Ο Βαρλαάμ δίνει την προσοχή σε ορισμένες συνέπειες, όπως τον κίνδυνο πολυθεΐας, στην περίπτωση που υπάρξουν τόσες πολλές άναρχες δυνάμεις, η της δυθεΐας,
στην περίπτωση που θεωρήσουμε τις δυνάμεις ενωμένες και διακρίνουμε
άναρχη ουσία και άναρχη ενέργεια [100]. Άναρχες αναφέρει ο Παλαμάς είναι
οι δυνάμεις του Θεού, οι οποίες συνυπάρχουν αιώνια, όπως η προνοητική
δύναμη, η προγνωστική δύναμη, όχι όμως και οι επιμέρους πρόνοιες,
προγνώσεις και θελήσεις [101]. Το επιχείρημα αυτό συνεχίζεται και στο
τρίτο βιβλίο.
Ο Βαρλαάμ απέρριπτε την μέθεξη της
χάριτος και θεωρούσε σύμφωνα με τον Παλαμά αιρετικό και Μασσαλιανό τον
Γρηγόριο Νύσσης ο οποίος ομιλεί για αυτήν. Αν έβλεπαν τον Θεό οι
άνθρωποι θα γίνονταν άγγελοι, αλλά ο καλύτερος από εμάς απέχει πολύ από
τον κατώτερο των αγγέλων. Να γινόμασταν ακόμα και άγγελοι η κατάσταση
δεν θα άλλαζε, εφόσον ούτε αυτοί βλέπουν τον Θεό. Ο Παλαμάς απαντά, ότι
αν ο βασιλιάς επιτρέψει σε στρατιώτη να του μιλήσει κατά πρόσωπο, ο
στρατιώτης δεν προάγεται σε στρατηγό. Ο Μωϋσής που αξιώθηκε να δει τον
Θεό δεν έγινε όμως άγγελος [102]. Προς αποφυγή της παραπάνω συνέπειας ο
Βαρλαάμ θεωρούσε κάθε ενέργεια κτιστή, αλλά η ουσία, της οποίας οι
ουσιώδεις ενέργειες θα ήταν κτιστές, θα ήταν και αυτή κτιστή [103].
Σύμφωνα με τον Παλαμά η κατανόηση των ενεργειών έχει να κάνει με τον
σχεσιακό τους χαρακτήρα, κάτι που τελικά θα εκφρασθεί ως εκκλησιαστικός
πυρήνας της μετοχής. Εάν η ενέργεια υφίσταται μόνο ως αναλογική
συν-ενέργεια, αυτή η συν-ενέργεια δεν αναφέρεται μόνο στην κάθετη σχέση
μετά του Θεού, άλλα επίσης και στην οριζόντια σχέση μεταξύ των πλασμάτων
[104]. Κατά τον Μέγα Βασίλειο, ο Θεός δεν κοινωνεί προς το κτιστό
κόσμον κατ΄ουσίαν, αλλά κατ΄ενέργεια οφείλεται ακριβώς εις την
οντολογικήν διαφορά της ουσίας αυτού και της ουσίας των κτιστών όντων. Ο
κτιστός κόσμος δεν προήλθε εις το είναι εκ της ουσίας του Θεού, αλλά εκ
του μη όντος διά μόνης της βούλησής Του, η όλη οντολογική υπόσταση του
κόσμου εξαρτάται από τις ενέργειες του Θεού, οι οποίες εκφράζουν την
βούληση του [105].
Ο τελικός σκοπός της θεολογικής
διδασκαλίας του Αγίου Γρηγορίου είναι η άμυνα της πραγματικότητος της
χριστιανικής εμπειρίας. Η σωτηρία είναι μια αληθινή αναγέννηση
(ανανέωση) του ανθρώπου. Η αναγέννηση αυτή επιτυγχάνεται όχι μέσα από
τις ανθρώπινες φυσικές ενέργειες, αλλά διαμέσου της Θεϊκής παρέμβασης, ο
οποίος συναντά τον άνθρωπο και τον δέχεται στην αληθινή και συνεχώς
κοινωνία μαζί Του [106].
Παραπομπές:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου