Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016

Κωνσταντίν Οπρισάν (1921-1958).



Ο άγιος Κωνσταντίν Οπρισάν. "Τον χτυπούσαν στο στήθος και στην πλάτη, του είχαν καταστρέψει τα πνευμόνια. Αλλά εκείνος προσευχόταν όλη μέρα. Ποτέ δεν είπε κάτι κακό για τους βασανιστές του, μόνο μιλούσε για το Χριστό"... "Στα 1946-1947, ήταν ο καλύτερος γνώστης της φιλοσοφίας των υπαρξιακών φιλοσόφων. Ήταν καλύτερος και από τους καθηγητές του".
Η΄
π. Αρσένιος Παπατσιόκ, ο 96χρονος Γέροντας του πόνου και της ταπείνωσης

ΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗΣ

Ο γέροντας Αρσένιος Παπατσιόκ γεννήθηκε στις 15 Αυγούστου 1914 στην Γιαλόμιτσα. Τον Ιανουάριο του 1947 έγινε δεκτός ως δόκιμος στην μονή Κόζια, ενώ τον Ιανουάριο του 1949 πήγε στην Σιχαστρία, όπου ηγούμενος ήταν ο γέροντας Κλεόπας Ιλίε. Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους τον έστειλαν στη Μονή Κόζια, όπου και εκάρη μοναχός, έχοντας ως πνευματικό ανάδοχο τον γέροντα Πετρώνιο Τανάσε (νυν ηγούμενο της Σκήτης Τιμίου Προδρόμου –Αγίου Όρους). Το 1950 μετά από επιθυμία του πατριάρχη Ιουστινιανού, ο οποίος ήθελε να μετατρέψει τη μονή σε λαύρα του ρουμανικού μοναχισμού, στάλθηκε στη Μονή Σλάτινα. Στις 26 Σεπτεμβρίου 1950 χειροτονήθηκε ιερέας και για 8 χρόνια ήταν υποτακτικός [=πνευματικός μαθητής] του γέροντα Κλεόπα Ιλίε.

Την 14η Ιουνίου 1958 συνελήφθη από τους κομμουνιστές και καταδικάστηκε σε 20ετή κάθειρξη περνώντας από τις πιο σκληρές φυλακές. Από το 1976 είναι πνευματικός στη Μονή της Υπεραγίας Θεοτόκου στο Τερκιγκιόλ-Κονστάντσα.

- Πού ήταν πιο δύσκολα; Στην έρημο ή στη φυλακή;



ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ

-Παρακαλώ να μας εξηγήσετε αυτό που λέει ο άββας Αμμωνάς στο γεροντικό: «Πρέπει να ''γκρεμίσεις'' τον εαυτό σου για να τον φτιάξεις από την αρχή».
π.Αρσένιος: -Να γκρεμίσεις δηλαδή τον παλαιό άνθρωπο για να βάλεις τα νέα θεμέλια. Να γκρεμίσεις δηλαδή τον παλαιό άνθρωπο, την πτώση του Αδάμ που έχει αποτυπωθεί σ' εμάς και που φεύγει με τη βάπτιση. Εάν έπινες να μην ξαναπιείς, να γκρεμίσεις το παλιό που σε είχε κυριεύσει και να γίνεις ένας εν Χριστώ νέος άνθρωπος, κατά τη χριστιανική διδασκαλία. Αυτό μας ενδιαφέρει όχι αν σου εμφανίστηκαν άγγελοι ή κάτι παρόμοιο. Εμένα, επειδή έμεινα στη φυλακή πολλά χρόνια, αλλά και στην έρημο με τον γέροντα Κλεόπα, με ρωτάει ο κόσμος: ''Έγιναν θαύματα στη φυλακή; Εγώ τους απαντάω: ''Ναι,έγιναν''.

-Τι θαύμα;
π.Α. -Κανένα!
-Αυτό ήταν το μεγάλο θαύμα, ότι δεν έγινε κανένα θαύμα;
π.Α -Ναι! Στο Αϊούντ που ήμουν φυλακισμένος, ήθελαν να με σκοτώσουν. Μ' έβαλαν σ' ένα μέρος παγωμένο σαν ψυγείο. Τρομερό ήταν, τρομερό. Αυτοί είχαν υπολογίσει ότι σε τρεις μέρες θα πεθάνω. Μ' έβαλαν για 3 μέρες, τίποτα. Μ' έβαλαν για 5 μέρες τίποτα. Μ’ έβαλαν για επτά μέρες, αλλά δεν πέθανα ούτε τότε. Αυτό δεν ήταν ένα θαύμα; Ήμουν εκεί μέσα γυμνός, τέλος πάντων, τρομερό. Τρομερό.
Ωστόσο ήμουν ζωντανός και -ζητώ συγνώμη- είχα μια παιδική αφέλεια και περιέργεια, να δω πως βγαίνει η ψυχή, πώς είναι αυτό το πέρασμα στον άλλο κόσμο. Αλλά δεν πέθανα... Και, αλοίμονο μου, με κράτησαν εκεί 14 χρόνια. Με είχαν καταδικάσει σε 40 χρόνια φυλάκιση...
-Τόση ήταν η καταδίκη;
Ναι και μου κόστισε. Σε όποια φυλακή πήγαινα με ρωτούσαν οι κομμουνιστές τι έκανα. ''Τίποτα, απαντούσα εγώ'' -''Εάν δεν είχες κάνει τίποτα θα σου έριχναν 10-15 χρόνια:'' μου έλεγαν.
Τέλος πάντων, μας ελευθέρωσαν το 1964 όταν δόθηκε γενική αμνηστία. Και σήμερα θα πήγαινα εκεί αν το ήθελε ο καλός Θεός. Θέλω να πω ότι έζησα τη ζωή τόσο έντονα εκεί, όπου έμεινε βαθιά χαραγμένο επάνω μου ένα ίχνος χριστιανικό.


Εικόνα αφιερωμένη στους αγίους νεομάρτυρες του Αϊούντ. Γύρω της βρίσκονται κομμάτια ιερών λειψάνων, που έχει συγκεντρώσει με μεγάλη επιμέλεια ο γέροντας Ιουστίνος Πίρβου (τον είδαμε πιο πάνω). Ένα απ' αυτά έχει μια ενδιαφέρουσα ιστορία, απ' όπου & η φωτο.
-Ζήσατε εκεί σαν σε μοναστήρι;
π.Α -Τι μοναστήρι;! Εκεί λίγο ψωμί, όσο ένα νύχι ήταν τεράστια ποσότητα!
-Η άσκησή σας ήταν πιο σκληρή από των πατέρων της ερήμου;
π.Α. -Δε μπορώ να κάνω σύγκριση. Εγώ σας λέω τι συνέβαινε εκεί. Δεν μας έβγαλαν τα νύχια αλλά οποιαδήποτε στιγμή μπορούσαν να το κάνουν. Είναι τρομερά δύσκολο να τα διηγείσαι όλα αυτά εαν τα έχεις ζήσει. Τότε εκπλησσόμουν. Αναρωτιόμουν. ''Θεέ μου, υπάρχω;'' Υπήρχα.

Όταν με έβγαλαν από τη μεγάλη δοκιμασία –τα κατεψυγμένα δωμάτια– μ' έβαλαν στην απομόνωση. Δεν υπήρχε εκεί τίποτα, τίποτα. Το πάτωμα ήταν καταβρώμικο και τα τζάμια είχαν εκείνα τα κάγκελα. Δίπλα μου υπήρχε ένα κομμάτι μαμαλίγκα (σ.σ πουλέντα) πράσινη, μουχλιασμένη. Το έφαγα και μου φάνηκε σαν να ήταν παντεσπάνι! Δεν είχα τίποτα. Δεν έκανα υπολογισμούς, ζούσα τη ζωή έντονα.
Μια φορά με ρώτησαν πού ήταν πιο δύσκολα στην έρημο ή στην φυλακή; Εγώ τα είχα ζήσει και τα δύο. Εγώ λέω ότι στην έρημο παλεύεις με τον διάβολο και ο διάβολος φοβάται το Θεό . Δεν του επιτρέπεται το παν, έχουμε και έναν φύλακα άγγελο. Τη σχέση με τον άγγελό σου δεν μπορείς να την περιγράψεις ,την ζεις. Το ίδιο και τη σχέση σου με το Θεό. Εκεί λοιπόν στην έρημο πάλευα κατά διαστήματα.
Στη φυλακή όμως αυτοί ήταν άθεοι, σε σκότωναν, δεν υπολόγιζαν τίποτα. Σε μισούσαν σαν τον μεγαλύτερο εχθρό τους, επειδή έτσι τους μάθαιναν. Είχα την ατυχία ο πρώτος μου φύλακας να είναι ένας Ούγγρος. Πολύ κακός. Εγώ γενικά με τους Ούγγρους δεν τα πήγαινα καλά. Μια μέρα μου λέει:«Θα σε κάνουν πατριάρχη»
-Προσπαθούσε να σας δελεάσει.
π.Α. -Nαι, βέβαια προσπαθούσε να με δελεάσει. Λες και εγώ τον πίστεψα. Αλλά εμένα με θεωρούσαν αρχηγό, είχα ένα όνομα εκεί στη φυλακή. Μια φορά μας μάζεψαν για να μας μιλήσουν οι συγκρατούμενοι που είχαν πουληθεί. Άρχισαν να μας μιλάνε για τον Μεσαίωνα. Τότε εγώ, έτσι κοντούλης όπως με βλέπετε, σηκώθηκα και φώναξα: «Άκουσε βρε, τι ξέρεις εσύ για τον Μεσαίωνα; Ο Μεσαίωνας ήταν θεοκεντρικός. Τι μας λες και εσύ». ["Νεκρός": στο χαρτί, που δεν ακούμε το ύφος του Γέροντα, είναι ασαφές τι εννοούσε με αυτή τη φράση. Σίγουρα πάντως η θεοκεντρικότητα του Μεσαίωνα (στη δυτική Ευρώπη - γιατί το Βυζάντιο ΔΕΝ ΕΙΧΕ Μεσαίωνα) ήταν μια φρικτή υποκρισία.] Μετά χάθηκα μέσα στο πλήθος. Ήμασταν χιλιάδες. Βέβαια είχαν ανάμεσά μας τους πληροφοριοδότες τους. Ήταν ένα θαύμα που δεν μου έκαναν τίποτα
(Σε αυτό το σημείο κάνουν μια συζήτηση για τους φακέλους της περίφημης Σεκουριτάτε, που ανοίχθηκαν το 2008, όπου βρέθηκαν και ονόματα επισκόπων, και έπειτα συνεχίζεται ο διάλογος ως εξής:)
-Και τι πρέπει να κάνουμε γέροντα;
π.Α. -Φτιάξε τον εαυτό σου! Αυτή είναι η καλύτερη απάντηση στην ερώτηση αυτή που βάζει κάθε άνθρωπος με λίγη συνείδηση. Φτιάξε την ζωή σου. Γίνε ξανά άνθρωπος.
-Χωρίς να ψάχνεις στα λάθη του άλλου.
π.Α. -Κυρίως αν δεν έχεις αγάπη. Και εάν ακολουθείς την αυθεντική ορθόδοξη γραμμή βλέπεις ότι και εκείνον τον κρατάει ο Θεός. Ο Χριστός λέει ''δεν κουνιέται τρίχα χωρίς τη θέλησή μου''. Εκείνος ξέρει τι σκέφτεσαι, ξέρει ό,τι κάνεις. Γι' αυτό λέω φτιάξε τη ζωή σου! Και εάν είσαι ένας ήλιος κρυφός από τον κόσμο, ζέστανε τον κόσμο, πες ό,τι χρειάζεται. Επειδή ο κόσμος με ρωτάει να του πω έναν λόγο και τους λέω: «Να ξέρεις να πεθαίνεις και να ανασταίνεσαι κάθε μέρα».
-Πως δηλαδή;
π.Α. -Να είσαι νεκρός για την αμαρτία! «Δεν το δέχομαι αυτό! Καλύτερα να πεθάνω» σου λένε. «Εγώ κοίταξα έναν νεκρό και δεν γίνεται» μου είπαν. Ρώτησε κάποτε έναν γέροντα κάποιο πνευματικό του τέκνο: «Πάτερ, τι είναι η ταπεινοφροσύνη;» «Να βλέπεις τον εαυτό σου κατώτερο από κάθε πλάσμα παιδί μου».«Από κάθε πλάσμα;...και το σκουλήκι πλάσμα είναι» «Και από το σκουλήκι παιδί μου»!
-Πως μπορείς όμως να φτάσεις σ' ένα τέτοιο μέτρο;
π.Α. -Κοίτα να δεις γιατί είπε έτσι εκείνος ο γέροντας:επειδή το σκουλήκι κινείται συνεχώς, ψάχνει τη ζωή. Την ψάχνει για να ζήσει, να δοκιμάσει. Λέει ο Χριστός να είμαστε σοφοί όπως ένα φίδι. Γιατί όπως ένα φίδι. Γιατί μας έδωσε αυτό ακριβώς ως παράδειγμα σοφίας;
-Επειδή εμείς περιφρονούμε τα φίδια... το θεωρούμε κάτι που σέρνεται!
-Ναι, αλλά γιατί; Επειδή το φίδι, εάν το κόψεις δέκα κομμάτια, δεν πεθαίνει. Εάν όμως το χτυπήσεις στο κεφάλι, πεθαίνει. Η κεφαλή μας είναι ο Χριστός, να προστατέψουμε την Κεφαλή μας.
Γι' αυτό ο Χριστός είπε «γίνεσθε σοφοί όπως οι όφεις», επειδή εάν ''χτυπήσεις τον Χριστό, τότε η χάρη του Θεού φεύγει από εσένα και βρίσκεσαι στη διάθεση των πονηρών πνευμάτων''.
(...) Το κεράκι για να φωτίσει πρέπει να κάψει το φυτίλι και το κερί. Συνεπώς για να φωτίσει πρέπει να θυσιαστεί! Άφησε τη γνώμη σου, ξέχνα την κούραση! Δε γίνεται χωρίς θυσία! Ο κόσμος αυτό δεν το βλέπει και δεν τον νοιάζει. Ο σατανάς όμως εάν το δει θα κάνει το παν να σε προκαλέσει ο άλλος. Τον νικάς και σε νικάει. Μην ξεχνάτε ότι ο σατανάς είναι ελεύθερος! Του επιτρέπει βέβαια ο Θεός αλλά είναι ελεύθερος. Με ρωτούν πολλές φόρες ''πώς να γλυτώσω από τον σατανά'' και τους απαντώ ''τι θα απογίνουμε χωρίς αυτόν. Αυτός μας προσκαλεί στη μάχη, στον αγώνα χωρίς να το καταλάβει. Με ρώτησαν σε κάποιο βιβλίο ''τι είναι ο διάβολος''; και απάντησα: ''όλοι οι διάβολοι... είναι του διαβόλου''!

Συμπερασματικά τώρα, επειδή δεν έχουμε άλλον χρόνο, ειλικρινά σας λέω, σαν ένας αδελφός που σε λίγο συμπληρώνει τα εκατό του χρόνια: δεν οφείλω τόσα στα σχολεία που πήγα και μάζεψα γνώσεις και στα λόγια που άκουσα εκεί που πήγα, όσο μου χρησίμευσε ο πόνος! Τότε κατάλαβα γιατί ο Θεός κρατάει τον διάβολο, για να μπορείς να έχεις με έναν αόρατο τρόπο το σπαθί στο χέρι! Δεν είσαι καλός αγωνιστής εάν τρέμει το χέρι σου όταν κρατάς το σπαθί στο χέρι! Δεν επιτρέπεται αυτό, με το σπαθί στο χέρι. Είναι δυνατόν οτιδήποτε εν Χριστώ, οτιδήποτε...Δεν επιτρέπω όμως να είναι κάποιος λυπημένος. Αυτή είναι η μεγαλύτερη νίκη του διαβόλου. Να έχουμε χαρά και εμπιστοσύνη! Πρώτα όμως να έχουμε ταπείνωση.
Πόνος, ναι πόνος. Και αν έφυγες από τον κόσμο (στο μοναστήρι), αρνήσου και τον εαυτό σου! Αλλά λέγει:«Αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολούθειτω μοι» (κατά Ματθαίον 16, 24) ["Νεκρός": δηλ. ας σηκώσει το σταυρό του κι ας με ακολουθήσει. Φράση του Χριστού, που σημαίνει ότι ο χριστιανός οπωσδήποτε θα αντιμετωπίσει βάσανα και θα πρέπει να κάνει θυσίες]. Να λοιπόν ο πόνος, δεν γίνεται χωρίς πόνο. Στον μοναχισμό ειδικά, η υποταγή της θελήσεως σου, η υπακοή, είναι η μεγαλύτερη νίκη. Δεν γίνεται όμως χωρίς θυσία, χωρίς Σταυρό. Μη το κυνηγάς αλλά εάν έρθει μην το αρνηθείς. Ο Χριστός δεν ήθελε τον Σταυρό, αλλά αφού ήρθε, τον δέχτηκε. Δεν τον αρνήθηκε! Να κάνεις και εσύ αυτό κατά τη δύναμή σου, γιατί ο Θεός δεν σου δίνει σταυρό πέρα από τις δυνάμεις σου.
Ειλικρινά υπέφερα! Ο πόνος μου άνοιξε πολλές μυστικές πορτίτσες. Και τότε έχεις μια σχέση ζωντανή με τον Ουρανό, με την Παναγία, η οποία να ξέρατε πόσο κοντά μας βρίσκεται, πόσο πολύ μας αγαπάει και πόσο λυπημένη είναι όταν δεν της ζητάμε τίποτα! Μεγάλο λάθος. Συνεπώς ο πόνος ηρέμησε τη ψυχή μου. Όμως στην κορυφή βρίσκεται η ταπείνωση, στην οικογένεια και στο μοναστήρι.

Ο γέροντας κοιμήθηκε στις 19 Ιουλίου 2011. Καταγεγραμμένος σε βίντεο εδώ ("Τα είδη των πειρασμών").
Επίλογος

Το ρουμανικό έθνος, όπως όλα τα έθνη που γνώρισαν κάποια στιγμή την ορθοδοξία, ανέδειξε πλήθος αγίων. Για παλαιότερους αγίους του (αλλά εξαιρετικά επίκαιρους) δες μερικά άρθρα εδώ.

Έχει επίσης πολλούς αγιασμένους σύγχρονους ορθόδοξους διδασκάλους (θεοφόρους γέροντες), όπως οι γνωστοί στην Ελλάδα Αρσένιος Μπόκας, Παΐσιος Ολάρου, Κλεόπας Ελίε, Ιωαννίκιος Μπαλάν κ.ά., για τους οποίους ολίγα δες εδώ και εδώ, πολλούς όσιους Αγιορείτες μοναχούς και ασκητές, αλλά και πολλούς αφανείς αγίους μέσα στον απλό λαό.

Άγιοι πάντες της Ρουμανίας, σύγχρονοι άγιοι μάρτυρες και ομολογητές του Χριστού, σας παρακαλούμε να πρεσβεύετε στο Θεό υπέρ ημών. Όχι μόνο για να έχουμε υγεία και ευλογία από Αυτόν εμείς και οι οικείοι μας, οι φίλοι και οι εχθροί μας και όλος ο κόσμος, αλλά και για να βρούμε το θάρρος ν’ ακολουθήσουμε το λαμπρό παράδειγμά σας όταν δούμε να αδικείται η ορθόδοξη πίστη μας, αλλά και η αξιοπρέπεια των συνανθρώπων μας.

«Ο αθεϊσμός θα νικηθεί, αλλά προσέξτε με τι θα αντικατασταθεί» είπε ο άγιος νεομάρτυρας Βαλέριος Γκαφένκου. Αυτό που θα τον αντικαθιστούσε έχει έρθει. Είναι η πλάνη του καπιταλισμού, του καταναλωτισμού, της «νεοαποικιοκρατίας» και του νεοεποχίτικου παγανισμού, που συνδυάζει στοιχεία από κάθε θρησκεία με το δόλωμα της αρμονίας και της ευημερίας και της «ισοτιμίας των θρησκειών», δηλαδή της σχετικοποίησης της αλήθειας. Όλα αυτά είναι αιτίες για ορθόδοξη μαρτυρία και για μαρτύριο.

Το ελληνικό έθνος έχει μερικούς σύγχρονους μάρτυρες, όπως ο άγιος Φιλούμενος ο Κύπριος (1979) και ο π. Ιωάννης της Σάντα Κρουζ (1986). Έχει επίσης μερικούς μεγάλους Ομολογητές, που έκαναν και είπαν πολλά ενάντια σε σκοτεινά συμφέροντα, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή τους, όπως ο αρχιμανδρίτης Χαράλαμπος Βασιλόπουλος και ο π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος. Δόξα τω Θεώ.

Ας γίνει το θέλημα του Κυρίου στη ζωή μας, αδελφοί. Αμήν.

Ένα τροπάριο για τους αγίους σύγχρονους μάρτυρες της Ρουμανίας (εδώθε):

Τον συνάναρχον Λόγον. Ήχος πλ. α΄.

Ρουμανίας ενδόξου τους Νεομάρτυρας, την εσοδείαν Κυρίου την εν εσχάτοις καιροίς, ορθοδόξων οι λαοί σεμνώς τιμήσωμεν. Ότι κατήσχυναν λαμπρώς εις του αίματος αγρόν αθέους αυτών σφαγέας, κατέστησαν οδοδείκται και ενισχύουσι προς μίμησιν.

 
Οι Νεομάρτυρες της Ρουμανίας, στο Ημερολόγιο 2014 της Αδελφότητας του Αγίου Γερμανού της Αλάσκας (από εδώ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου