Ο θεολόγος της θείας αγάπης
Τέλος, για να δικαιολογήσω τον τίτλο της παρούσας μελέτης θα
σταματήσω σ' ένα γενικό χαρακτηριστικό γνώρισμα που σφραγίζει και την
Θεολογία, αλλά και την προσωπικότητα του π. Δημητρίου Στανιλοάε.
Η Θεολογία του π. Δημητρίου Στανιλοάε είναι η Θεολογία της αγάπης
και της προσωπικής κοινωνίας. Ο μόνος βέβαιος και σωστός τρόπος της
περί του Θεού και ανθρώπου ομιλίας είναι η γλώσσα της αγάπης. Η αγάπη
κατά την χαρακτηριστική έκφραση του π. Δημητρίου είναι «η κορυφή της
υπάρξεως» και ο ίδιος είχε καταλάβει ότι μόνο φτάνοντας στην κορυφή
μπορείς να έχεις μια πλήρη ολική προοπτική της υπάρξεως.
Όπου
ανοίγεις βιβλίο του π. Στανιλοάε θα συναντήσεις τη λέξη αγάπη. Όλες οι
θεολογικές έννοιες καθορίζονται σε σχέση και αναφορά με την αγάπη: Η
Αγία Τριάς είναι η υπέρτατη δομή της αγάπης, ο Ιησούς Χριστός είναι ο
Υιός του Θεού ο ενανθρωπήσας και σταυρωθείς από αγάπη για τον άνθρωπο. Ο
κόσμος , ολόκληρη η δημιουργία είναι δώρο της αγάπης του Θεού. Με τη
γλώσσα αυτής της αγάπης ο π. Στανιλοάε ξεπερνάει κάθε διχοτόμηση
ανάμεσα στον ουρανό και τη γη, στο Θεό και τον άνθρωπο, στο πνεύμα και
την ύλη, στην Εκκλησία και την Ιστορία, στον χρόνο και στην αιωνιότητα,
στο χώρο και το αχώρητο, στο τοπικό και το καθολικό.
Ο
χρόνος είναι, κατά τον π. Δημήτριο, η δυνατότητα ελεύθερης απαντήσεως
στην αγαπητική κλήση του Θεού, είναι η χρονική απόσταση από την κλήση
μέχρι την απάντηση. Ενώ η αιωνιότητα είναι η έλλειψη αυτής της
απόστασης, όταν η κλήση και η απάντηση είναι ταυτόχρονες. Στην αρχή του
κόσμου βρίσκεται η αγάπη της Αγίας Τριάδος. Η Ιστορία είναι δρόμος της
εν αγάπη γνωριμίας και κοινωνίας των ανθρώπων και το τέλος της
ιστορίας θα είναι η αιώνια αγάπη στην πλήρη ένωση με την Αγία Τριάδα.
Δεν πρόκειται για μια απρόσωπη αφηρημένη αγάπη, αλλά για μια προσωπική
αγάπη, η οποία προϋποθέτει την δυνατότητα πλήρους σχέσεως, διαλόγου,
κοινωνίας και ενώσεως χωρίς την σύγχυση.
Οι κριτικοί του π.
Στανιλοάε κατηγορούν την ολοφάνερη αισιοδοξία του, μάλιστα μέσα σ' ένα
κόσμο στον οποίο οι πόλεμοι δεν σταματούν και, γενικά, το κακό δείχνει
μορφές ανυπολόγιστες και ρωτούν πώς είναι δυνατόν ο π. Στανιλοάε να
συνεχίζει να ομιλεί για την παρουσία του Θεού, να είναι σαγηνευμένος
από την ομορφιά του κόσμου και να συνεχίζει πάλι να βλέπει στον
σημερινό άνθρωπο, ο οποίος ενσαρκώνει τις πιο φοβερές μορφές του κακού,
την αθάνατη εικόνα του Θεού.
Διερωτάται κανείς πού βρίσκει ο
π. Δημήτριος αυτήν τη δύναμη, και η απάντηση είναι στην ακράδαντη
πίστη στον ενσαρκωμένο Λόγο και Υιό του Θεού και στην απέραντη αγάπη του
Θεού, την οποία επιβεβαιώνει η ίδια η ενσάρκωση και μαρτυρεί η
Εκκλησία ανά τους αιώνες.
Είναι η απεριόριστη εμπιστοσύνη
στη δύναμη της θείας αγάπης η οποία κατά την έκφραση του αγ. Ιωάννου
του Χρυσοστόμου μεταμορφώνει την πόρνη, την ανθρώπινη φύση μας δηλαδή,
σε τίμια και ουράνια νύμφη.
π. Constantin Coman
Θεολογική Σχολή Βουκουρεστίου
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΟΜΑΝ
ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ» ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου